Hoppa till sidans innehåll

RS Feva


 

Syfte

Båtarna är inköpta för att LJS medlemmar, juniorer främst, ska få prova på att segla en ny tvåmansbåt. Så många som möjligt ska kunna uppleva rolig segling i dessa båtar på den nivå de önskar och med möjlighet till utveckling till att bli duktiga tvåmansseglare, både genom träning och tävling.

Vi har två mål

1. Att varje år få igång några besättningar (alternativt en grupp där man alternerar) som tränar och tävlar ihop. Några väljer sedan att skaffa en egen Feva så att klassen kan växa och bra förutsättningar för träning och tävling kan skapas inom och utanför klubben.

2. Låta många ungdomar, men även förälder/barn, prova på att segla RS Feva och lära sig mer om tvåmanssegling. LJS kan erbjuda olika prova-på aktiviteter eller man testar på egen hand, om kunskap finnes. Båtarna kommer ha en egen klass på Seglarskolan för att attrahera barn som vill lära sig segla tvåmansbåt och/eller är för stora för Optimistklassen.

Förhoppningen är att dessa två syften ska gå att uppnå samtidigt. Vi måste då alla hjälpas åt, ta ansvar för båtarna, visa hänsyn och följa uppsatta regler (och hjälpa till att förbättra dem vid behov):

Generella regler

•Varje Feva har en ansvarig fadder/fadderfamilj 

•Feva-fadder har ansvar för att lära sig hur båten fungerar och tillse att båten vårdas som sig bör och att eventuella reparationer görs på rätt sätt, dvs av fackman i vissa lägen.

•Medlemskap i LJS är ett krav för att få låna/hyra en båt.

Innan en medlem kan använda båten första gången, krävs en genomgång av båten och reglerna med en Feva-fadder eller Feva-tränare. Först då är man godkänd att hyra båten.

•Båtarna ska kappseglas och vi strävar därför efter att hålla dem i bästa skick. Vi vill att de ska vara så identiska som möjligt och därför ska inga ändringar/fixar eller dylikt göras på båtarna (rådgör med fadder om du har någon idé)

•Vid träningsgrupp eller Seglarskola, går det före enskild bokning.

Regler för bokning

•Bokning görs alltid via LJS hemsida

•Bokning ska även göras för träningsgrupp och seglarskola

•Om båt ingår i den tränings/seglarskoleavgift man har betalat ska ansvarig ledare se till att båt bokas upp i kalender.

• Priser är per båt:

Del av dag (max 3 timmar): 100 kr

 Heldag t ex för kappsegling/regatta: 300 kr

 •Betalning görs direkt i bokningssystemet

Regler på vattnet

•Försäkra dig att du känner till farvattnen och var grunden är.

•Sjövägsreglerna gäller alltid. Se upp för nyttofartyg!

•Gå aldrig ut ensam. Var två i båten och segla nära LJS. Endast erfarna seglare, för det aktuella vädret, ger sig ut själva utan följebåt. Någon på land ska alltid ha vetskap om att man är ute och seglar och var man befinner sig.

•Barn och oerfarna seglare måste alltid ha erfaren seglare med sig ut på vattnet (i Fevan eller i följebåt)

•Fevaseglare som kappseglar ska kunna kappseglingsreglernas regler om rätt till väg. Kollisioner ska alltid undvikas.

•Båten används på egen risk och allt deltagande i aktiviteter sker på egen risk.

Transport

•Fevan kan lastas på taket på en vanlig personbil eller på en trailer/släpvagn.

•Den ligger då kvar i båtkärran, rättvänd, hjulen tas vid behov av. Masten tas isär i två delar och läggs under kapellet.

•Båtkärrorna går att stapla på varann så att två (eller t o m tre) båtar kan köras på varann. Stålrör för sammansättning av kärrorna ska finns i klubbhuset eller i mastskjulet eller hos fadder (två för sidorna och en i fören med en spärr – guldfärgad ring med sprint)

•Första gången du ska transportera en Feva på/efter bilen, kontakta Feva-faddern

•Om Fevan ska bogseras på vattnet, tänk på att inte köra för fort och att bogserlina är fäst i fevan på ett sätt som inte skadar jollen.

•Om Fevan flyttats, ska den alltid vara tillbaka till LJS senast då bokningstiden utgått om inte annat överenskommits, med klubben eller den som bokat den efteråt. Båten ska då vara riggad och alla grejer på plats. Meddela snarast fadder om något saknas/gått sönder.

Ansvar och försäkringar

•När du använt en Feva är du ansvarig för att båten återställs i det skick som den kan förväntas ha när man ska (kapp)segla den. Om du själv inte var nöjd med dess skick när du fick den, har du ansvar att kontakta faddern och meddela felen.

•Båtarna är försäkrade av LJS. Självrisken är 2000 kr

•Självrisken vid en större skada betalas av användaren av båten/den som orsakade skadan. För mindre skada betalas faktisk kostnad av den som orsakade skadan. Observera att fadder måste kontaktas angående hur skadan ska repareras.

•Vid kappsegling gäller att vid kollision med skada ska en protestförhandling hållas så att försäkringsbolaget har underlag för hur skadan uppkom och vems felet var.

Ordning och reda

•Efter varje tillfälle som Fevan använts ska eventuella skador mm rapporteras till Fadder via mail eller SMS.

•Segel rullas snyggt och läggs i båten under kapellet

•Gennaker torkas och dras in i "tunneln"

•Fallen spänns upp/binds fast runt masten

•Kapellet spänns fast och storfallet fästes i ögla mitt på kapellet så att regnvatten rinner av båten

•Kolla så att det inte är vatten innanför tankarna. Lossa dyvika i akterspegel och luta båten så det rinner ut och svampa gärna ur genom inspektionsluckan längst akteröver.

 Fadderfamiljer:

Feva nr 1: Familjen Letalick, Dietmar 0709-277242, This is a mailto link

Feva nr 2: Familjen Hellman, Fredrik (huvudansvarig för Feva) 0709-430433, This is a mailto link

Feva nr 3: Familjen Huljebrandt, Mikael 0708-134477, This is a mailto link

 

 

TACK FÖR ATT DU GÖR DITT YTTERSTA FÖR ATT HÅLLA ORDNING PÅ OCH VÅRDA LJS BÅTAR OCH UTRUSTNING PÅ BÄSTA SÄTT!!

 

Uppdaterad: 2017-05-19 16:38
Skribent: Mikael Huljebrant
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Linköpings JSK - Segling
Box 1070
58110 Linköping

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 svenskasjo_300x250_anders